Tuesday, July 26, 2011

Sate Ayam Terselit Kulit

Sate, makanan yang berasal dari Ponorogo, Timur Jawa, Indonesia. Adakah ini bermakna sesiapa yang suka makan sate suka pada porno jugak? Kalau di Malaysia, sate femes di Selangor, mungkin sebab di Selangor ramai orang Jawa. Peniaga sate paling femes pun dari Kajang Selangor, Haji Samuri, orang jawa jugak.


Pada suatu hari, perbualan antara aku dan rakan telah berlaku :
Ayeem:
Aku menyampah betul lah kalau sate yang ada kulit ni. Aku nak makan daging ayam, bukan nak makan kulit ayam. Nak menipu pelanggan je kerja. Kalau ada kulit, memang aku buang kulit tu. Aku tak makan lah.
Member:
Ish gila ko! Part kulit tu lah paling sedap woi. Kalau sate ada kulit tu yang aku suka tu. Kulit tu lah yang buatkan sate tu sedap. Apa lah.
Jadi, aku terfikir balik. Adakah peniaga sate selitkan kulit ayam di celahan daging tu sebab nak untung lebih atau nak buatkan sate tu sedap? Adakah cuma family aku je yang tak suka kulit tu? Korang macam mana? Suka ke tak? Curious juga aku.

P/S: Betul ke penjual sate tenang di malam pertama? Baca SINI.



Comments
82 Comments

82 Kokokan Suci:

meen said...

kalau makan sate aku suka part yg ade kulit. sedap ! :D

aiko farahshahida said...

satey ade kulit lg sedap la, lagi manis!
adeh kamu ni ayeem. :P

Lin Kamila said...

ayeem, mmg org buh kulit la. adoi~~ kat rumah jiran aku deorg buat sate.

Ayeem Jemain said...

tp sate haji samuri takde kulit pon?

emeera asnary said...

kulit ish da besh ! lembutttt, hehe

Husna.Ma said...

lapar sate lah pulak tgh2 malam nie -.-

Amalia Zurahim said...

sate part kulit tu la yg sedap!!!!! ish ko nih!!!! "haji samuri, abaikan entri ayeem ni..." :P

Tasha said...

pada aku,letak kulit tu nak nipu..huuuu.bek asing kan je satay ayam,satay kulit.hua3

kdg2 bukan kulit aje,lemak pun ade..

tapi aku tak kesah,ngap je.. hehe

ascil.punye.lah said...

aku tak pernah tau pon ade kulit ke tak.aku tibai je makan.nanti proses jadi benda yang sama jugak.

diyan said...

dyan tak mkn lngsung sate hehe

Wadi AR said...

aku org kjg. sate plg sdp sekali kt batu14. meh aku nk belanje

Hashira Yusoff said...

aku pun x suka ada lemak ayam.. *jaga body beb! hahaha.. XD

azurin ramli said...

semalam aku baru makan sate.tapii aku bengang gila sbb sate tue takde kulit ayam.sedapp doe kalau ada kulit.serius.cuba try mkn.

AyuCandy said...

Ehhhh ada pulak orang tak suka sate kulit! O_O

sharifahzakiah said...

sme ar. tak suke gak bab lemak, kulit. aduiii apesal org lain kat ats tu rmi suke tang kulit ni ? haha :D

Dhiya Fariza said...

very dont like the kulit satay

yanadimple said...

nonono no kulit kulit hehhehe ta baek tuk ksihatnnn tuk mlm pertama hnya perlu natural skill shj :P

http://yanadimple.blogspot.com

Shaherah said...

lau shera pulak.. bab yg ade kulit tu lar yg sedap.. bnyk rempah2 die ade dalam tu.. kalau xde kulit.. macam kering je rase.. ^_^

bighagenjo said...

aku telan je, tak kira kulit ke tak kulit

Akim Iqbal said...

sedap pa kulit, kalau nak romen kita pegang hat kulit dulu.

*ada kena mngena ka ?

Insomniac. said...

kita serupa ayeem.
dah nama sate ayam, biar ayam 100% la.
nak kulit buat la sate kulit ayam.
everyone's happy. :D

miz rara v(",) said...

xsuke kulit... =P

~syue syada~ said...

xde kulit, xde nikmat lah mkn ! ishh haha

Amna.Qadeeja said...

gua suke isi lebeh oke !

ape barang kulit, menipu ! pas 2 jual mahal plk. eh,pehal tetibe gua emosional nih grr

Dalin said...

kulit tak best~! lemakk..org makan sate sebab ptongan2 daging nye.. bukan kulit2 nye.. maybe ada lah sikit bahgai2 kulit.. tp tak la kulit semata2.. baik buat sate kulit.. habis citer..

PORUMAN said...

sedap2... mmg sedap pun.

Faiz Tapit said...

ahhh. nyampah aku kulit. x best

hamzah ian said...

babi apakah ini..

aku suka kulit. sedap. leh lg gemok

gadis melayu said...

walaupown kampung kt kajang.. tp x suka mkn sate haji samuri dr kecik.. xtau nape.. tmpat laen xpe la plak.. konpius2.. heeeeee~

cimOt said...

asal namanye sate aku balun jeee...

brado said...

Kulit/lemak tu la yang sedapkan sate. Kalau tak, sate jadi kering. *Bajet penjual sate plak

Sate Hj Samuri ada lemak lah! Wakaka.

ღ p!nk veLvet ღ said...

tak suke langsung kulit ayam ... kulit ayam kfc pon blom tentu nak makan, huhu~

❤NazirahMoktar❤ said...

aku tak penah rasa/terfikir peniaga tu tipu pon kalo die letak kulit..aku suke makan kulit tu.kalo sesetgh peniaga letak semua daging, kira best & berbaloi la, dapat semua daging. hehe..papepon,kalo sate ada kulit,memg aku akan sambar dulu la.

cik fara said...

sedapnya sate..wuwuw lapar..makan je yg ada kulit. sedap gak..satu lagi, yg ada lemak. pun sedap.hehehe.

Belbel said...

mmglah org buat sate letak kulit ayam sekali. kalau letak daging esmata2 kang sate tu jadi keras. #ehyeke?

C i k P i p i T e m b a m said...

kulit la sedap bhaii . dan aku org jowo ! hakhak

cik rama-rama said...

pergghhh..ilang 1 nikmat idop ko ni ayemm, ade kulit bru terasa keenakan satay tu...

♥CIK SHA♥ said...

errr..terliur nk makan sate d pagi hari..@_@

cik marikh said...

herkkk! ramai jugk yg makn kulit ayam kt sate ni ek?

rasanya lps ni samuri kne buat sate kulit ayam laaa..

Alexandriana Alia said...

mmg kes nak untung je nih. kalau beli 10 sate, 10 batang ada kulit mmg macam menyirap gak la kan.

sate kat felda abah saya takde kulit. seyes heaven makan.!

syasya said...

x kesah ade kulit ke x.hehe makan sajo.suke satay daging!tp x suke yg liat

Ujang9897 said...

aku tak suka kulit gak

dayang said...

ahahahahhaa...makanan porno / prono..wakaka

cik aletheea : said...

kulit sate sedap.
x de kulit x sedap. tp makan kulit x bagus utk kesihatan.
makan sate, bagus ;p

Acik said...

memang sedap tp takut lemak banyak sangat!

Chocolate Strawberry said...

eh sama la kita, tak makan jugak kulit ayam . kalau makan sate gerenti tolak tepi kulit tuh . tak best !!!

n!da said...

aku pon tak suke makan kulit dekat sate. 1st tym mkn sate ayam plak tu aku dapat kulit. trauma tak makan sate ayam. makan sate daging je. smpi la aku berani try sate ayam. n dpt yg takde kulit. baru aku berani makan sate ayam balik. dulu aku igt sume sate ayam tu kulit. bluekk. bodonye aku dulu.

Yuyu Musa said...

aku suke kulit kalau ade tepung je.

klo sate aku tak suke ade kulit.nak tercabut gigi aku gigit.

k bai

sleeping_maniac90 said...

lemak kt kulit ayam tuh x bgus dowh..
ak xska!!!!

Asyila Zainuddin said...

ohh.. ade kulit ek? tak perasan pun.. haha.. tgk kaler pun same je.. ade hitam,rentung2 sikit tu.. pastu kite makan je sume.. ngee..

Robot | Sakti said...

aku rasa ko memang suka makan kulit kan?

ritu masa makan kfc, bukan ko yang amek kulit ayam aku.

hehehe

ann dhaniah said...

xpenah plak makan sate ayam ade kulit..hehe

shishi.. said...

suka...suka sgt...klu mam kfc pun akan mam kulit dulu...sedap...ske,ske,ske...heheehee...over sudah...

adrinaqamarina said...

aku rasa, aku rasalah kan ayeem, kalau ada kulit tu kan, nanti akan membuatkan sate tu lebih "lembap" dan tak ada lah kering sangat~


aku rasa la. haha.


tapi suka sate ayam lagi dari sate daging!


rindu satee. :(

DaYaH JeLitA said...

aku suka sate tikus jer...hakhakhakhakhakkkk tuihh

Faraa Eiman's said...

tak suka =='

Engku Sofea said...

For me, sikit sikit sedap lah. byk2 nak muntahjugak :O

msredcheesecake said...

walaupon kulit tak bagus tuk keihatan, saya suka kulit ayam kepsi...

dak farah said...

aku pon tak suke woohh. saket aty jugak kadang2. tapii, kdg2 aku telan je. ngee~

Haris Kaito said...

family haris pun tak suka =.=

Kongsi Gelak said...

ergh, kulit tu tak sedap.

ponorogo tu kampung haku. hehhe

Cik Eka said...

kulit tu ah part paling menusuk..lemak dia tu bergabung dengan daging ayam///ouhh sedap.teringin nak makan satay lah caniiiiiii

Ninie said...

penah dgr, kalau sate ayam mmg wajib letak kulit tu skurang2nya satu. sbb bila bakar, kulit tu akan cair sikit n tu yg buatkan sate lg sedap. hihi tp kalau nama sate ayam tp berderet kulit je, tu mmg nak menipu planggan letteww

My MiRa said...

:)

A i n n u r A f i f f a h said...

xsuke ade kulit.. yekkkk. ahaha,

tapi biasanya ade kulit kan.

sebb stgh org suke.

teha said...

sate ade kulit la sedap..baru nikmat..ngehehe~

ïêmå å¢klê§ said...

xsuka kulit..
sebab kulit xbaek untuk kesihatan...
walaupun sedap..

Izyan Masri said...

FEWITT.BAGITAU KAT KAWAN TU.KULIT AYAM TAK ELOK TAHU :D KIHKIH

rathiqah azmira rosli said...

fes time datang sini
btw abah saya toke satay
aku pun tak suka satay yang ada kulit/lemak tu tapi itu mmg disarankan untuk letak supaya lebih sedap sebab kalau tak letak nanti ramai customer complen.


tapi jgn r cakap letak kulit tu untuk menipu pelanggan.sentap tau.


ok bai
:D

Amy A. said...

eh..peliknye ko xmkn kulit ayam tp isi ayam mkn pulak..tu kn spesis ko..mne boleh mkn 22 pon...;)

Umie Artoqiemie said...

aku pun ta suke kulit .. brr..

Rtp Farra Arisha said...

ur friend is so true. kulit ayam sgt best ok. but somebody don't like it too, just like u. hehe.

Mira Z said...

Tak suke sangat kulit ayam tapi kalau satay, lain cite la sebab kulit ayam yang buat satay tu sedaaapppp! Kalau tak, cam plain je kan kan kan. :D

khairiyah said...

heh..takde makne suka porno,tp kulit ayam memang menggelikan..brrr

Penggelap Cahaya said...

ckp pasal sate,sate ganu lg sedap dari sate hj.samuri.mkn mcm tu je dh sedap,cicah dgn kuah kacang pn sedap.kt jln dari uthm ke batu pahat ada kedai Sate Rahmad,sedap hampir sama dgn sate ganu.

[sutera kasih] said...

kulit tu la part paling sedap...

nishiyanisha said...

memanglah ada kulit lagi sedap. gua tak tau lah kt semenanjung ni ada ke tak, tapi kat sarawak ada jual sate kulit. memang 100% kulit. sodapppp!

Isteri Encek Bard said...

ermmm tak suker kulit lak

Chempaka Sari said...

kulit tu lah yang mewangikan satay bila dibakar... apelah....

juliet. said...

tang kulit tu paling sedap! org sarawak kata nyaman! hehee try ahh!

farhana fana said...

sate ade kulit lah sedap . aduiii ygh pose ney .

ainie yusof said...

suka jugak sate yang ada kulit!